חפשו עוד תכנים!
תכנים|שו"ת ברשת|מוצרים 
 
בריאות

שיטות לטיפול בחריקת שיניים

מערכת שורש  כט אלול, תשפד  02/10/2024

ביופידבק הוא טיפול שעוזר למטופלים להיות מודעים לפעולות גופניות לא רצוניות, כמו נשימה ודופק, ומלמד אותם לשלוט בהן. באופן דומה, שיטת הביופידבק עוזרת גם לשליטה בפעולה הלא רצונית של חריקת השיניים

תגיות:
freepik

חריקת שיניים, הנקראת ברוקסיזם (Bruxism), היא הרגל המתרחש בדרך כלל במהלך השינה ולעתים קרובות אנשים אפילו לא מודעים לכך שהם חורקים שיניים. יש כמה סיבות לחריקה או להידוק שיניים, כולל צמיחת שיניים, מנשך לא תקין או מתח נפשי.

מגן פה וסד לילה לטיפול בחריקת שיניים הם הפתרונות המוצעים בדרך כלל על ידי רופאי השיניים.

אנשים בכול גיל, אם כי בעיקר בילדות ובנעורים, עשויים להדק או לחרוק שיניים במהלך היום או הלילה. אמנם, אין תרופת פלא שתמנע חריקת שיניים, אבל יש שיטות טיפול שיוכלו לצמצם או להפחית אותה, במיוחד כשהיא מתרחשת במצבי עֵרוּת בגלל מתח או תוך התמקדות במשימה כלשהי.

אבחון חריקת שיניים – ברוקסיזם

חריקת שיניים כרוכה בביצוע תנועות לעיסה שבמהלכן השיניים העליונות והתחתונות מתחככות זו בזו. הידוק שיניים כרוך בהידוק שרירי הלסת והצמדת השיניים אלה לאלה במצב שבו הן לא זזות קדימה ואחורה.

רופא השיניים יכול לאבחן ברוקסיזם על ידי בדיקת השיניים שבמהלכה הוא שם לב לתופעות שונות, כמו:

-          אמייל שיניים שחוק

-          שיניים פחוסות, שבורות או סדוקות

-          כתר או מילוי רופפים או פגומים

-          שרירי לסת מורחבים

שחיקת שיניים יכולה לנבוע גם מצחצוח נמרץ מדי, ממשחת שיניים שוחקת, ממשקאות חומציים או ממזונות קשים, עם זאת, רופא השיניים מסוגל להבחין בדפוסי הבלאי הנובעים ישירות מחריקת שיניים.

שיטות לטיפול בחריקת שיניים

יש סוגים שונים של טיפולים שעשויים לעזור לחריקת השיניים שלכם, וביניהם:

סד לילה או מגן פה

רופא השיניים עשוי להמליץ על הרכבת סד לילה או מגן פה במהלך השינה, כדי להגן על השיניים מפני נזקי חריקת השיניים (הברוקסיזם). גם מגן פה וגם סד לילה משמשים למניעת חריקת שיניים, אבל לכל אחד מהם יש תפקידים נוספים. סד לילה מסייע גם לייצוב הלסת במקום בעוד שמגן פה מתמקד בהגנה על השיניים מפני שחיקה.

סד לילה (Bruxism or TMJ Split):

-          סדי לילה מיוצרים בדרך כלל מפלסטיק קשיח.

-          רופא השיניים יוצר לכל מטופל סד לילה מותאם אישית.

-          את סד הלילה מרכיבים בדרך כלל על הלסת העליונה והתחתונה כאחד.

-          סד לילה מסדיר את הלחץ של הלסת, מציע מחסום פיזי בין השיניים, ומאפשר להרגיע את שרירי הלסת, לפזר את הלחץ על פני השיניים באופן שווה, למקם מחדש את הלסת, להקל על המתח במפרקי הלסת ולהפחית את רעשי חריקת השיניים.

מגן פה (Night Guard):

-          מגני פה ללילה מיוצרים בדרך כלל מגומי או מפלסטיק גמיש.

-          רופא השיניים מספק למטופל מגן פה מותאם אישית אבל ניתן גם לרכוש מגן פה ללא מרשם.

-          מגן פה מורכב לרוב רק על השיניים העליונות או התחתונות, כאשר מגן פה לשיניים העליונות הוא נוח יותר.

-          משתמשים במגן פה במהלך השינה כדי להפריד בין השיניים העליונות והתחתונות ולמנוע את נזקי חריקת השיניים.

תרופות

-          נטילת תרופה לא סטרואידית נוגדת דלקת, – NSAID (כמו Ibuprofen), עשויה להקל על נפיחות וכאב כתוצאה מחריקת שיניים.

-          שימוש קצר טווח בתרופה להרפיית השרירים ולעצירת חריקת השיניים, מעניקה מנוחה לשרירי הלסת ועשויה להפחית את הכאב ואי הנוחות שגורם הברוקסיזם.

בוטוקס

במקרים של חריקת שיניים חמורה, אפשר להיעזר בהזרקות בוטוקס שישתקו את השרירים האחראים לברוקסיזם בשינה, ויעצרו את חריקת השיניים.

ביופידבק

ביופידבק הוא טיפול שעוזר למטופלים להיות מודעים לפעולות גופניות לא רצוניות, כמו נשימה ודופק, ומלמד אותם לשלוט בהן. באופן דומה, שיטת הביופידבק עוזרת גם לשליטה בפעולה הלא רצונית של חריקת השיניים.

הדפס את המאמר
המלץ לחבר
שמור מאמר
הגדל /הקטן טקסט
הוסף לקליפבורד
כתבות נוספות
סוגים שונים של עיסויים מפנקיםמערכת שורשבין אם אתם מחפשים עיסויים מפנקים כדי להקל על כאבי גב הכרוניים או בגלל שאתם נאבקים במתחים היומיומיים, הכרת סוגי העיסויים השונים יכולה להיות הצעד הראשון שלכם לקראת התחדשות והתרעננות
כך תפיקו את המירב מהתרופות להפרעת קשבמערכת שורשתרופות הן רק חלק מהפתרון להפרעת קשב. שילוב של טיפול תרופתי עם טיפול התנהגותי יכול להוביל לתוצאות מיטביות. טיפול התנהגותי כולל למידת טכניקות לניהול זמן, פיתוח כישורי ארגון ושיפור כישורים חברתיים...
הגשת תביעה להכרה כנפגעי פעולות איבהמערכת שורשחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה נועד להעניק הכרה, סיוע ותמיכה למי שנפגעו מפעולות איבה ולבני משפחותיהם. ההגדרה המשפטית של פעולת איבה חיונית לצורך קביעת הזכאות
שם השולח
תוכן ההודעה